Σε αυτές τις πολύ δύσκολες στιγμές που διανύουμε, οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ θα πρέπει να επανακαθορίσουν τις προτεραιότητες στο marketing προσφέροντας λύσεις τόσο στο εσωτερικό της εταιρείας όσο και στους πελάτες.
Οσο και αν πιστεύουμε ότι υπάρχει χρόνος για σκέψη, φαίνεται ότι κάθε μέρα που περνάει είναι ιδιαίτερα σημαντική για το μέλλον των product και corporate brands.
Λιγότερος θόρυβος, περισσότερη ουσία
Σε άρθρα μου τα προηγούμενα χρόνια έγραφα ότι το marketing θα πρέπει να προσανατολιστεί περισσότερο στο “Help” και λιγότερο στο “Hype” και νομίζω ότι ήρθε η στιγμή να εφαρμοστεί.
Για πολλά χρόνια η έντονη απληστία ήταν η καλύτερη φίλη των marketers και την αντιμετώπιζαν με ευλογία καθώς αυτή οδηγούσε τον πελάτη να αγοράζει συνεχώς για να νιώθει ευτυχισμένος.
Τα τελευταία χρόνια αυτό φαίνεται να μειώνεται και οι πελάτες οδηγούνται σε πιο συνειδητοποιημένες αγορές ενώ ο κορωνοϊός θύμισε σε όλους μας ότι στη βάση της Πυραμίδας του Μάσλοου κρύβεται η πραγματική ευτυχία.
Συνεπώς, το πρώτο μέλημα των marketers είναι να βρουν τρόπο να βοηθήσουν και να κατευθύνουν το κοινό στο οποίο απευθύνονται, τοποθετώντας τις ανθρώπινες αξίες ως βασική προϋπόθεση του πλάνου τους.
Σε αυτό το άρθρο αναλύω τους βασικότερους τομείς που θα πρέπει να επικεντρωθούν οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ των εταιρειών.
Brand Purpose
Θυμηθείτε τον βαθύτερο σκοπό ύπαρξης του brand σας και πως αυτό μετουσιώνεται σε προσφορά για το κοινό σας. Οι πελάτες δεν αγοράζουν το τί (προϊόντα και υπηρεσίες) αλλά το γιατί (υπάρχετε) σας και ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι σε εταιρίες και brands που κάνουν τον σκοπό τους πράξη.
To brand purpose είναι από τους καλύτερους τρόπους για να εμπνεύσετε τους ανθρώπους εντός και εκτός εταιρίας. Τα brand με σκοπό δεν έχουν σχέση συναλλαγής με το κοινό τους αλλά μοιράζονται κοινά πιστεύω και αντιλήψεις.
Communication
Το μήνυμα των εταιριών χρειάζεται να ανανέωση και προσαρμογή στην πραγματικότητα. Μια στρατηγική που ακολουθούν πολλές εταιρίες είναι ότι σταματούν τις hard selling campaigns και επικεντρώνονται στις ανακοινώσεις σχετικά με την πορεία της εταιρίας και πως η ίδια προσάρμοσε την λειτουργία, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Target Audience
Η πελατειακή βάση που έχετε, χρειάζεται υποστήριξη και καθοδήγηση. Επικεντρωθείτε σε αυτούς διότι γνωρίζετε ο ένας τον άλλο οπότε θα εμπιστευτούν τις προτάσεις σας. Παράλληλα παρακολουθήστε τις μοχλεύσεις της αγοράς διότι οι αναταράξεις αλλάζουν τις ισορροπίες και μπορεί νέες ομάδες πελατών να χρειαστούν τις υπηρεσίες σας.
Spendings
Μην κόβετε τα πάντα, περιορίστε τις ενέργειες υλοποιώντας τα άκρως απαραίτητα. Αν κόψετε τελειώς τις ενέργειες μάρκετινγκ δίνετε τη δυνατότητα στους ανταγωνιστές να καλύψουν το κενό που δημιουργείται με τα δικά τους μηνύματα. Προσαρμόστε το ετήσιο πλάνο σας και συνεχίστε με τις πιο cost effective ενέργειες.
Pricing
Αυτή τη στιγμή υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία από τους πελάτες στο θέμα της τιμής καθώς οι οικονομικές συνθήκες έχουν περιορίσει το cash flow. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κάνετε οριζόντιες μειώσεις στις τιμές σας. Μπορείτε όμως να κάνετε ειδικές προσφορές συγκεκριμένου χρόνου, να μειώσετε ή να απορροφήσετε ενδιάμεσες χρεώσεις ή να προσφέρετε περισσότερα με μειωμένη τιμή.
Content
Το content marketing είναι αυτή τη στιγμή ο καλύτερος τρόπος να διατηρήσετε και να απαπτύξετε τις σχέσεις σας με την αγορά. Για να γίνει αυτό, το περιεχόμενο που παράγετε και κοινοποιείτε στα social media θα πρέπει να απαντά στις επίκαιρες προκλήσεις του κοινού σας, να προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες, συμβουλές, προτάσεις και να δίνει λύσεις στις παρούσες ανάγκες των πελατών σας.
Data Driver
Τα reports για τη νέα αγοραστική συμπεριφορά των πελατών δημοσιεύονται το ένα πίσω από το άλλο και όλα αυτά τα δεδομένα είναι χρυσορυχείο για το μάρκετινγκ. Το διαδίκτυο και η τεχνολογία μας δίνουν τη δυνατότητα να γνωρίζουμε τι αναζητούν οι πελάτες μας, ποια είναι τα ενδιαφέροντα και οι σημερινές ανάγκες τους. Αυτό που χρειάζεται είναι να δημιουργήσετε ένα ενδοεταιρικό funnel συγκέντρωσης, ανάλυσης, επεξεργασίας των δεδομένων και μετατροπής τους σε γνώση. Σε αυτό θα σας βοηθήσουν και τα monitoring ή social listening εργαλεία που συγκεντρώνουν πολύτιμο υλικό για συγκεκριμένες θεματικές ενότητες.
Digital Adoption
Μιλώντας με πολλούς marketers και digital strategists εταιριών μου ανέφεραν χαριτολογώντας ότι τώρα ο αγώνας τους δικαιώνεται. Συμφωνώ απόλυτα διότι όπως έγραψα και σε προηγούμενο άρθρο μου, η ψηφιοποίηση των εταιριών είναι μονόδρομος. Social media, content creation, newletters, apps, websites, e-shops, big data, webinars, live chat, clud services, collaborative platforms, IOT, αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη αξία στην επικοινωνία και αλληλεπίδραση των ανθρώπων εντός και εκτός εταιρίας.
Εν κατακλείδι
Το marketing θεωρείται επιτυχημένο όταν παρακολουθεί τις εξελίξεις, προσαρμόζεται άμεσα στις συνθήκες, παραμένει σχετικό με τις ανάγκες της αγοράς και ικανοποιεί τις προσδοκίες των πελατών.
Οταν οι αλλαγές είναι ραγδαίες, μην είστε δογματικοί απλά και μόνο επειδή δεν γνωρίζετε την άλλη λύση γιατί η επόμενη μέρα θα σας βρει ζημιωμένους. Βγείτε από τη ζώνη άνεσης, ακούστε την αγορά, κάντε προβλέψεις για την επόμενη μέρα και προσαρμόστε το μάρκετινγκ στην κουλτούρα της αγοράς και ιδιαίτερα σε αυτούς που θέλετε να αγοράσουν τα προϊόντα σας.