fbpx
SHARE
Από Ιωάννης Οφάκογλου
Αρθρογραφία
11.12.2018

Με ποιον τρόπο μπορείτε να χτίσετε ένα ισχυρό brand

To ισχυρό brand είναι καταλυτικός παράγοντας που συμβάλει στην δημιουργία ισχυρών δεσμών εμπιστοσύνης με τους πελάτες και στην αύξηση των εσόδων της εταιρίας και ο λόγος είναι απλός. Οταν ο ανταγωνισμός αυξάνεται συνεχώς και η αγορά κατακλύζεται από την υπερπροσφορά προϊόντων και υπηρεσιών, τα brands που παρουσιάζουν ένα ξεκάθαρο στοιχείο διαφοροποίησης είναι αυτά που κερδίζουν.

Όπως καταλαβαίνετε από την σύντομη εισαγωγή μου, η οικοδόμιση του brand είναι ένα κρίσιμο μέρος της ανάπτυξης της επιχείρησης. Πως όμως αναπτύσσεις ένα brand και το κάνεις ισχυρό; Πάμε να δούμε.

1. Το όραμα
Όλα ξεκινούν από το όραμα που έχετε στο μυαλό σας για το brand. Με απλά λόγια το όραμα (brand vision) περιγράφει την εικόνa που θα έχει το brand σας τα επόμενα χρόνια και αυτό που θέλετε οι πελάτες, οι συνεργάτες και οι ανταγωνιστές να γνωρίζουν γι’ αυτό. Θυμάστε που μας ρωτούσαν όταν ήμασταν μικροί “Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις” και το μυαλό μας γέμιζε ατελείωτες σκέψεις και όνειρα; Ε, αυτό ακριβώς είναι το όραμα.

Το όραμα είναι ο βασιλειάς και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία όπως η δημιουργία των προϊόντων, η πρόσληψη του προσωπικού, ο σχεδιασμός του πλάνου μάρκετινγκ, το design, το brand voice, η στρατηγική των πωλήσεων, η ψηφιακή παρουσία του brand και η παραγωγή περιεχομένου, το υπηρετούν.

Αν το όραμα απουσιάζει ή δεν είναι ξεκάθαρο, το brand δεν έχει χαρακτήρα ούτε προσανατολισμό οπότε όποια στρατηγική και αν ακολουθήσετε, όσα χρήματα και αν επενδύσετε δεν θα δείτε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Για να αντιληφθείτε την σοβαρότητα της έννοιας, όταν στην RISTART αναλαμβάνουμε να αναπτύξουμε ένα brand, το όραμα του δημιουργού (ιδιοκτήτη) ή το tagline της εταιρίας για εμάς είναι το Ιερό Δισκοπότηρο.

2. Ο σκοπός ύπαρξης
Κάθε brand έχει έναν δικό του σκοπό ύπαρξης και αυτός ο σκοπός είναι η υπόσχεση που δίνει στους πελάτες του. Τι θέλω να πω με αυτό. Ο αγοραστής μιας Mercedes δεν αγοράζει ένα αυτοκίνητο αλλά την υπόσχεση της πολυτέλειας που θα του προσφέρει το συγκεκριμένο brand. Όπως και με την Apple, δεν αγοράσουμε έναν υπολογιστή αλλά την ευκολία, σταθερότητα και κομψότητα που μας έχει υποσχεθεί το brand.

Θα πρέπει να γνωρίζετε τον πραγματικό λόγο ύπαρξης του brand και με ποιον τρόπο προσφέρει μια εξαιρετική εμπειρία σε κάθε πελάτη.

Οι σημερινοί πελάτες θέλουν να νιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο, είναι πιο ενημερωμένοι λόγο της άμεσης πρόσβασης στην πληροφορία και ιδιαίτερα συνειδητοποιημένοι γιατί μπορούν να συγκρίνουν και να αξιολογήσουν προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτό που τους κάνει να αγκαλιάσουν ένα brand είναι όταν βλέπουν ότι το συγκεκριμένο brand τους προσφέρει μια νέα προστιθέμενη αξία.

3. Το στοιχεία διαφοροποίησης 
Θα σας το περιγράψω με ένα απλό παράδειγμα. Ας υποθέσουμε οτι είστε οι ιδιοκτήτες μιας εταιρίας που πουλάει εμφιαλωμένο νερό. Μπορείτε να μου πείτε για ποιους λόγους να αγοράσουν το δικό σας νερό και όχι του ανταγωνισμού; Ξέρω, θα μου πείτε γιατί το δικό σας είναι καλύτερο. Εγώ σας πιστεύω απλά πρέπει να σας ενημερώσω ότι και οι ανταγωνιστές σας χρησιμοποιούν ακριβώς το ίδιο επιχείρημα.

Συνεπώς καταλαβαίνετε ότι για να κερδίσετε τη μάχη του ανταγωνισμού χρειάζεται να δημιουργήσετε ένα στοιχείο διαφοροποιήσης (differentiation advantage) για το brand σας το οποίο θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο και κατανοητό. Το στοιχείο διαφοροποίησης είναι αυτό που θα ξεχωρίσει το brand σας από τα υπόλοιπα και θα το βοηθήσει να μείνει έξω από τον σάκο με τα “Me too” προϊόντα.

4. Το προφίλ των πελατών
Στη γλώσσα του μάρκετινγκ η συγκεκριμένη διαδικασία ονομάζεται buyer persona analysis και περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούμε, καταγράφουμε και αναλύουμε την προσωπικότητα του πελάτη που θα επικοινωνήσουμε.

Ακόμα και αν πιστεύετε ότι έχετε βαθιά γνώση της αγοραστικής συμπεριφοράς των πελατών σας, μια μίνι ερευνα, ένα monitoring (digital) ή η συζήτησή μαζί τους (αν είναι εφικτό) θα σας δώσει τη δυνατότητα να αποκτήσετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Ακούστε ενεργητικά την αγορά, ανακαλύψτε τις βαθύτερες προσδοκίες, ανησυχίες και ανάγκες του κοινού σας, μάθετε πως επιλέγουν προϊόντα, με ποιον τρόπο τους αρέσει να επικοινωνούν και στη συνέχεια προσαρμοστείτε ανάλογα.

Ακούστε ενεργητικά την αγορά, ανακαλύψτε τις βαθύτερες προσδοκίες, ανησυχίες και ανάγκες του κοινού σας, μάθετε πως επιλέγουν προϊόντα, με ποιον τρόπο τους αρέσει να επικοινωνούν και στη συνέχεια προσαρμοστείτε ανάλογα.

Η διαδικασία αυτή θα σας βοηθήσει στην σχεδίαση νέων προϊόντων, στον τρόπο υλοποίησης του πλάνου μάρκετινγκ, στην επιλογή των μέσων επικοινωνίας και στην δημιουργία του κατάλληλου περιεχομένου. Άλλωστε δεν υπάρχει μεγαλύτερη επιτυχία από το να δημιουργείς προϊόντα και υπηρεσίες κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες των πελατών σου.

5. Η συνάφεια του brand
Έχετε παρατηρήσει πως κάποια brands μπήκαν στη ζωή μας με πολύ ομαλό τρόπο και δίχως να μας ενοχλήσουν; Αν το σκεφτείτε αυτά τα brands έγιναν απαραίτητα κερδίζοντας χώρο στην καθημερινότητά μας και ο λόγος που τα κατάφεραν είναι γιατί έγιναν συναφή με τον τρόπο ζωής μας.

Το Brand Relevance περιγράφει το πως ένα brand συνδέεται σε ανθρώπινο επίπεδο και γίνεται ένα με το κοινό του, το εμπνέει και συνεχώς βρίσκει τρόπους για να παρουσιάσει καινούριες, καινοτόμες και πρωτοποριακές προτάσεις. Όλες οι επενδύσεις και οι ενέργειες των relevant brands έχουν ως βασικό στόχο να καλύψουν τις ανάγκες στις ζωές των ανθρώπων και να τους προσφέρουν μια νέα μοναδική εμπειρία.

Για να αυξήσετε την συνάφεια του brand σας με την αγορά θα πρέπει να τοποθετήσετε στο επίκεντρο της στρατηγικής σας το κοινό που θέλετε να στοχεύσετε και στη συνέχεια να δείτε με ποιον τρόπο μπορείτε να τους συναρπάσετε. Προσφέρετε κάτι τόσο διαφορετικό, ουσιαστικό και ανεπανάληπτο που θα τους κάνει να “κολλήσουν” και να μη θέλουν να σας αποχωριστούν.

Σας εγγυόμαι ότι αν βάλετε σε ένα πλαίσιο όλα αυτά που σας ανέφερα, θα είστε σε θέση να οδηγήσετε το brand σας σε μια αναπτυξιακή πορεία. Καταγράψτε τις σκέψεις σας, σχεδιάστε το πλάνο σας και εφοδιαστείτε με επιμονή και υπομονή για να ξεκινήσετε την πορεία του brand building.

SHARE