Αν πληκτρολογήσετε αυτή τη στιγμή στο Google την φράση του Bill Gates “Content is the King” θα σας φέρει στην οθόνη σας περισσότερα από 4 εκατομμύρια αποτελέσματα. Το ξέρω ότι την διαβάζετε παντού, την ακούτε σε ομιλίες και συνέδρια ωστόσο για πολλούς αποτελεί απλά και μόνο ένα buzz word. Αυτό που ξέρω πολύ καλά είναι ότι το content aka περιεχόμενο έχει τεράστια βαρύτητα για εταιρίες, brand και περσόνες.
Αυτή την εβδομάδα είχα μια συζήτηση με έναν απο τους συνεργάτες μου στη RISTART μιλώντας για το content strategy μιας νέας εταιρίας που αναλάβαμε και συμφωνήσαμε ότι θα πρέπει κατά βάση να αναδείξουμε τα στοιχεία διαφοροποίησης σε συνδυασμό με τις hard selling ενέργειες. Μου εξέφρασε τον προβληματισμό του ότι κάποια από τα στοιχεία που λέει η εταιρία ότι την ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό μπορούν κάλλιστα να ειπωθούν και από άλλες.
Ήταν η κατάλληλη στιγμή να υπενθυμίσω στον συνεργάτη μου ένα από τα δικά μου quotes.
Brand Strategy defines who you are. Content Strategy proves it.
Το περιεχόμενο σαφέστατα μπορεί να γνωστοποιήσει μια εταιρία αλλά το σημαντικότερο είναι ότι μπορεί να την μετατρέψει σε authority στον κλάδο δραστηριότητας. Όσοι ασχολείστε με το στρατηγικό μάρκετινγκ γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη αξία από το να είσαι η πρώτη σκέψη, η πρώτη επιλογή στο μυαλό των πελατών όταν αυτοί θέλουν να “αγοράσουν” κάτι το οποίο προσφέρεις. (βιβλίο των Al Ries & Jack Trout: Positioning)
Η ποσότητα του περιεχόμενου που παράγει μια εταιρία είναι καταλυτικός παράγοντας διότι βοηθάει τους υποψήφιους πελάτες να την βρουν και να την αναγνωρίσουν πιο εύκολα. Ωστόσο η ποιότητα και η σχετικότητα του περιεχομένου είναι αυτά που θα πείσουν τους πελάτες να επικοινωνήσουν με την εταιρία. Συνεπώς, ναι μεν το περιεχόμενο είναι σημαντικό αλλά και η στρατηγική προσέγγιση είναι ακόμα σημαντικότερο διότι σήμερα, λίγο ή πολύ όλοι μιλάνε και κοινοποιούν περιεχόμενο.
Πολλοί είναι αυτοί που με ρωτάνε ακόμα και σήμερα αν το περιεχόμενο είναι σημαντικό και αν έχει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από τις διαφημίσεις. Η απάντησή μου είναι απλή. Από την στιγμή που τα social media έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς και οι άνθρωποι, το κοινό έχει λόγο και μπορεί να εκφραστεί, η εμπιστοσύνη έχει οριζόντια κατεύθυνση (human 2 human) και επικοινωνία δίχως αλληλεπίδραση, δεν είναι επικοινωνία.
Η διαφήμιση μπορεί να προσφέρει γνωστοποίηση αλλά δεν μπορεί να πείσει όπως στο παρελθόν και συνάμα δεν δημιουργεί digital legacy ή αλλιώς ψηφιακό αποτύπωμα για το brand. Το περιεχόμενο αν είναι ποιοτικό κερδίζει το ενδιαφέρον του κοινού, μπορεί να πείσει και παράλληλα δημιουργεί κληρονομιά για το brand.
Θα σας δώσω ένα απλό παράδειγμα που χρησιμοποιώ στις ομιλίες μου. Υπάρχει ένα σεφ που αποφάσισε να γίνει η Νο1 επιλογή όταν μας έρχονται στο μυαλό οι λέξεις σεφ, μαγειρική, συνταγή. Παράγει όσο περιεχόμενο δεν παράγουν όλοι οι σεφ μαζί, απ’ όσο γνωρίζω έχει συμπεριλάβει στην στρατηγική του όλα τα είδη περιεχομένου (δεν ξέρω αν έχει audio). Σε όποιο social network και αν πας θα τον βρεις εκεί. Φανταστείτε ότι ακόμα και η θεία μου η Ελισώ (68 ετών) άλλαξε τον τρόπο που κάνει τα κεφτεδάκια και τα κάνει όπως αυτός ο σεφ. Σκεφτείτε τώρα ότι χωρίς καν να σας αναφέρω το όνομά του, στο μυαλό σου ηχεί ένα όνομα. Αυτό λέγεται επιτυχία και ήρθε μέσα από το content!
Ο σεφ που έκανε δυνατό positioning και έγινε authority στον κλάδο του με την παραγωγή περιεχομένου.
Υπάρχουν πολλών ειδών content όπως blog posts, podcasts, videos, e-books, social media updates, white papers, infographics, live streamings, stories, banners και άλλα πολλά. Δεν υπάρχει καλό και κακό, δεν υπάρχει καλύτερο και χειρότερο ούτε και λιγότερο ή περισσότερο αποδοτικό. Θα πρέπει να κάνετε την προσπάθειά σας έχοντας στο μυαλό σας 2 στοιχεία. Το πρώτο είναι ποιο είστε (brand dna) και το δεύτερο σε ποιο κοινό απευθύνεστε.
Δημιουργήστε περιεχόμενο πολύτιμο, χρήσιμο, βοηθητικό, αξιόπιστο, χαρούμενο μα πάντα σχετικό με τις ανάγκες του κοινού που απευθύνεστε. Προσπαθήστε κάθε φορά να είστε και καλύτεροι ώστε το κοινό σας να περιμένει από εσάς το επόμενο περιεχόμενο.
Μην ξεχνάτε ότι στο σημερινό περιβάλλον της αγοράς όλοι μιλούν, όλοι παράγουν περιεχόμενο και θέλουν να ακούγονται. Μην μπείτε στη διαδικασία να παράγετε περιεχόμενο απλά και μόνο για να δηλώνετε παρόν στο διαδίκτυο. Αυτό είχε εφαρμογή τα προηγούμενα χρόνια. Αν το περιεχόμενό σας δεν είναι ενδιαφέρον, μοναδικό, ξεχωριστό και inspiring δεν θα καταφέρετε να ξεχωρίσετε.
Δείξτε μεγάλο σεβασμό στην αισθητική του μέσου και μην κάνετε μαζική κοινοποίηση το ίδιο περιεχόμενο σε πολλές πλατφόρμες. Δεν είναι όλα τα social media channels το ίδιο όπως και η ψυχολογία του χρήστη που μπαίνει σε διαφορετικές πλατφόρμες.
Μην δημιουργείτε απλά περιεχόμενο. Εμπνεύστε το κοινό σας.
Ξεκινήστε με την σχεδίαση του content strategy και στη συνέχεια πορευτείτε με συνέπεια, συνέχεια, επιμονή, υπομονή, πειθαρχία στον σκοπό σας και τα αποτελέσματα θα φανούν άμεσα.