Η συμπεριφορά του πελάτη – ανθρώπου παλιά
Μια φορά και έναν καιρό η οικογένεια μαζευόταν στο σαλόνι του σπιτιού για να δουν τηλεόραση. Όλοι μαζί! Το ίδιο πρόγραμμα. Μετά ήρθε και η δεύτερη τηλεόραση μέσα στο σπίτι και τα μέλη της οικογένειας χωρίστηκαν για να δουν ο καθένας το δικό του πρόγραμμα.
Η προσοχή και τα μάτια τους ήταν εκεί, στραμμένα στην οθόνη της τηλεόρασης για να ενημερωθούν, να ψυχαγωγηθούν, να διασκεδάσουν, να δουν την αγαπημένη τους ταινία. Ανάμεσα στο αγαπημένο τους πρόγραμμα εμφανίζεται η διαφήμιση και ο πελάτης – άνθρωπος μένει εκεί να την δει γιατί δεν εχει τρόπο να “δραπετεύσει”. Την επόμενη μέρα το καλύτερο show αποτελούσε το talk of town και μονοπωλούσε το ενδιαφέρον ανάμεσα σε παρέες, φίλους, συναδέρφους, στο σχολείο, στα καφενεία και τα κομμωτήρια.
Παράλληλα είχαν την εφημερίδα, τα περιοδικά και το ραδιόφωνο απ’ όπου αντλούσαν πληροφορίες σχετικά με τα νέα, την μόδα, τις τάσεις της αγοράς, τους celebrities, τα νέα προϊόντα, την τοπική και διεθνής ειδησεογραφία.
Για τους νεότερους που δεν το θυμούνται ή δεν το βίωσαν ποτέ, το πρωί της Κυριακής ακολουθούσαμε με ευλάβεια μια ιεροτελεστία όπου αγοράζαμε εφημερίδες και περιοδικά και αφιερώναμε πάνω από 2-3 ώρες για να τα ξεφυλλίσουμε με σχολαστικότητα γεγονός που μας πρόσφερε μεγάλη ευχαρίστηση.
Η έκρηξη των media
Τηλεοπτικά κανάλια, συνδρομητική τηλεόραση, ραδιοφωνικοί σταθμοί στα fm και στο διαδίκτυο, εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες, billboards, flyers, κατάλογοι, στάσεις, λεωφορεία, μετρό, ταξί, φορτηγά, καράβια, facebook, instagram, tik tok, youtube, pinterent, linkedin, X, snapchat, reddit, twitch, spotify, portals, apps, GDN, native, messenger, viber, whatsapp, wechat, tripadvisor, yelp. Για να μην συνεχίσω, σήμερα ότι υπάρχει και κινείται μπορεί να αποτελέσει περιβάλλον επικοινωνίας ενός brand.
Και τελικά το πιο δύσκολο πράγμα σε μία overcommunicated κοινωνία είναι να μπορείς να επικοινωνήσεις αποτελεσματικά. Και οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ το αντιλαμβάνονται πολύ καλά. Γιατί η έκρηξη των media άλλαξε την κοινωνία και επηρέασε την σχέση μεταξύ των brands και των πελατών.
Η συμπεριφορά του πελάτη – ανθρώπου σήμερα
Μεταφερόμαστε στο σήμερα. Το lifestyle των ανθρώπων εχει μεταμορφωθεί και χαρακτηρίζεται ως multitasking και multichannel. Χρησιμοποιούν πολύ περισσότερες συσκευές όπως smartphones, tablets, τηλεόραση και δεν είναι απλά καταναλωτές περιεχομένου αλλά και δημιουργοί.
Βλέπουν και δημιουργούν videos και φωτογραφίες, διαβάζουν και γράφουν άρθρα, σχολιάζουν και σχολιάζονται, τσατάρουν, παίζουν παιχνίδια, ακούν και παράγουν μουσική, αγοράζουν και πουλάνε προϊόντα, αξιολογούν, στέλνουν emails και μηνύματα, αναζητούν εμπειρίες άλλων ανθρώπων και παράλληλα μοιράζονται δίχως πολύ σκέψη τις δικές τους.
Ο παθητικός δέκτης των εταιρικών μηνυμάτων, ο απληροφόρητος, ο ανενεργός πελάτης, έχει ενεργοποιηθεί, είναι πολύ πιο συνειδητοποιημένος, έχει άμεση πρόσβαση στην πληροφορία και δεν είναι απλά καταναλωτής αλλά και παραγωγός περιεχομένου.
Το περιβάλλον όπως είναι σήμερα, με τις δεκάδες συσκευές, τα κανάλια, παραδοσιακά και νέα μέσα, συνδρομητική τηλεόραση, ραδιόφωνα και πλατφόρμες, βομβαρδίζει καθημερινά το κοινό με χιλιάδες μηνύματα.
Όπως έχει υπολογιστεί και σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο βιβλίο του “Quantum Marketing” ο Raja Magamannar, ένας άνθρωπος είναι εκτεθειμένος σε περίπου 3 με 4 χιλιάδες καθημερινά. Ναι, καλά διαβάσατε, καθημερινά. Η συνεχής ροή αντιπερισπασμών και ερεθισμάτων που διεκδικούν την προσοχή του κοινού, έχουν ως αποτέλεσμα τον κατακερματισμό της εστίασης του.
Και πώς αντιμετωπίζει ο μέσος άνθρωπος την έκρηξη των προϊόντων και των μέσων ενημέρωσης; Όχι πολύ καλά.
Όπως αναλύεται στο βιβλίο Positioning των Al Ries & Jack Trout, μελέτες σχετικά με την ευαισθησία του ανθρώπινου εγκεφάλου έχουν διαπιστώσει την ύπαρξη ενός φαινομένου που ονομάζεται «αισθητηριακή υπερφόρτωση». Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένα άτομο είναι ικανό να δέχεται μόνο μια περιορισμένη ποσότητα αισθήσεων. Πέρα από ένα ορισμένο σημείο, ο εγκέφαλος αδειάζει και αρνείται να λειτουργήσει κανονικά.
Λόγω του information overload, δημιουργείται το information anxiety οπού ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να διαχειριστεί τόσο μεγάλο όγκο πληροφορίας και μετά από κάποια στιγμή που δεν αντέχει τον “θόρυβο της αγοράς”, ασυναίσθητα κατεβάζει ρολά, κλείνει τα αυτιά του και δεν δέχεται άλλες πληροφορίες.
Είναι αποτελεσματική η διαφήμιση σήμερα;
Και τι γίνεται με την διαφήμιση όπως την ξέρουμε;
Αυτό που έχουν μάθει τόσα χρόνια οι παραδοσιακοί marketers είναι ότι όταν θέλεις να επικοινωνήσεις κάτι στην αγορά δημιουργείς ένα διαφημιστικό τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό σποτ ή μία καταχώριση στα έντυπα μέσα και μεταδίδεις το μήνυμα σου στην αγορά.
Ερώτηση: Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας ο οποίος κοστίζει πολύ στα brands έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα; Περνάει το μήνυμα; Ο άνθρωπος που απευθυνόμαστε μπαίνει στη διαδικασία να μας αφιερώσει έστω και λίγα δευτερόλεπτα από τον χρόνο του για να δει το διαφημιστικό μας μήνυμα; Βασικά, τον ενδιαφέρει κάτι τέτοιο; Και αν ο σημερινός άνθρωπος – πελάτης μας κατακλύζεται από 3 με 4 χιλιάδες μηνύματα, πώς θα καταφέρουμε εμείς να κερδίσουμε την προσοχή του;
Ο μεγάλος εφιάλτης των marketeres και των brand managers που θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους σωστά και να φέρνουν αποτελέσματα. Η προσοχή του κοινού δεν είναι εύκολο να κερδηθεί και αυτό αποτελεί τεράστια πρόκληση για τους ειδικούς του μάρκετινγκ. Ο πελάτης είτε είναι millennial είτε Gen Z, ψηφίζει με την συμπεριφορά του “Όχι στις διαφημίσεις” και είναι διατεθειμένος να πληρώσει κάτι παραπάνω για να μην τον διακόπτει κανένα διαφημιστικό μήνυμα από αυτό που κάνει.
Πρέπει να κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά
Δεν γίνεται να αγνοούμε άλλο μία τέτοια αλλαγή στην συμπεριφορά και στον τρόπο σκέψης των ανθρώπων σήμερα. Ξοδεύονται εκατομμύρια ευρώ σε ενέργειες μάρκετινγκ χωρίς τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά, πρέπει άμεσα να κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά, να αξιολογήσουμε τι μπορεί να φέρει αποτελέσματα σήμερα και τον ποιον τρόπο μπορούμε να κερδίσουμε αρχικά την προσοχή και στην συνέχεια την εμπιστοσύνη και την πιστότητα του κοινού. Δεν είναι εύκολο αλλά σαφέστατα και γίνεται.
Δεν είναι τυχαίο που τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα established brands που έχουν καταλάβει ότι κάτι δεν γίνεται όπως επιβάλουν οι νέοι κανόνες της αγοράς, μας καλούν στην RISTART για να τους βοηθήσουμε να αποκτήσουν μία στρατηγική στην υλοποίηση του μάρκετινγκ διότι αυτό που μας λένε είναι ότι θέλουν οποιαδήποτε επένδυση κάνουν, on και offline, να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική με το σωστό μήνυμα, στον σωστό άνθρωπο, την σωστή στιγμή και από το σωστό μέσο.
Δυστυχώς αγαπητοί αναγνώστες μου, ο παραδοσιακός τρόπος διαφήμισης έχει ουσιαστικά πεθάνει αλλά για λόγους διατήρησης του κλάδου και των θέσεων εργασίας, τον κρατάμε “ζωντανό” στην εντατική με μηχανική υποστήριξη που κοστίζει καθημερινά στα brands πολλά εκατομμύρια ευρώ.
O παραδοσιακός τρόπος διαφήμισης έχει ουσιαστικά πεθάνει αλλά για λόγους διατήρησης του κλάδου και των θέσεων εργασίας, τον κρατάμε “ζωντανό” στην εντατική με μηχανική υποστήριξη που κοστίζει καθημερινά στα brands πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Οι διαφημιστικές εταιρίες είναι γεγονός ότι προσπαθούν να εξελιχθούν αλλά κατά βάση κάνουν αυτό που ξέρουν να κάνουν εδώ και πολλά χρόνια και το παρουσιάζουν στα brands ως τον ιδανικό τρόπο για την γνωστοποίηση και το positioning τους στο μυαλό των πελατών. Να σας πω την αλήθεια δεν συμφωνώ καθόλου με αυτή την προσέγγιση αλλά από την άλλη, καλά κάνουν για τις εταιρίες τους άλλωστε αυτό τους αποφέρει τεράστιους τζίρους. Αν όμως με ρωτάμε, αν αυτές οι επενδύσεις των brands, φέρνουν το επιθυμητό ROI (Return On investment) η απάντηση μου είναι όχι. Σε καμία περίπτωση.
Γιατί; Γιατί το έγραψα πιο πάνω ότι ο άνθρωπος για τον οποίο γίνονται οι διαφημίσεις, δηλώνει έμπρακτα τα τελευταία χρόνια ότι δεν του αρέσει καθόλου αυτός ο τρόπος επικοινωνίας, ο top down, o one way, το broadcasting μηνυμάτων. Και για να μην αφήσω κανένα κενό σε αυτά που γράφω, αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο παραδοσιακός τρόπος διαφήμισης συμβάλλει στο awareness αλλά έχει χάσει την δυναμική του, και δεν είναι ο παράγοντας που θα αλλάξει την αγοραστική συμπεριφορά και την αντίληψη των πελατών για ένα brand.
Επενδύζονται τεράστια ποσά χωρίς τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Και το ερώτημα μου είναι, γιατί πρέπει να πάθουμε για μάθουμε;
Γιατί να βγαίνουμε στην αγορά όταν δεν είναι ξεκάθαρο το positioning που θέλουμε να έχουμε στο μυαλό των πελατών μας, να κάνουμε διαφημίσεις και ενέργειες ξοδεύοντας χρόνο και χρήμα και μετά να γυρίζουμε πίσω να διορθώσουμε τα πάντα ένω όλα αυτά μπορούμε να τα κάνουμε από την αρχή σωστα;
Μερικά στοιχεία που είναι καλό να γνωρίζετε
– Οι πελάτες – άνθρωποι δεν έχουν καμία διάθεση οι εταιρίες να τους διακόπτουν από αυτό που κάνουν για να τους πουν αυτό που θέλουν. Το βρίσκουν ιδιαίτερα ενοχλητικό γι’ αυτό και βάζουν adblockers, αγοράζουν premium πακέτα δίχως διαφημίσεις, μετακομίζουν από τα παραδοσιακά κανάλια σε συνδρομητικά κανάλια βλέπε Netflix, YouTube Premium, Amazon Prime, Cosmote Tv κ.α.. Αυτοί που μένουν, βρίσκουν τις διαφημίσεις ως μια εξαιρετική ευκαιρία να πεταχτούν μέχρι την κουζίνα, να πάνε στην τουαλέτα, να σερφάρουν στο διαδίκτυο ή να κάνουν οτιδήποτε άλλο εκτός από το να δουν διαφημίσεις.
– Πρόσφατη μελέτη λέει ότι το 54% των Αμερικάνων αντιστέκονται στην έκθεση τους σε διαφημίσεις ή στο να αφιερώνουν τον χρόνο τους σε αυτές. Austin McGhie
– Σχεδόν κανείς δεν πάει σπίτι του να χαλαρώσει και λέει “Α, τι ωραία, ας ανοίξω την τηλεόραση να δω διαφημίσεις”. Σχεδόν κανείς δεν ξεφυλλίζει περιοδικά για να δει καταχωρίσεις εκτός από τους ανθρώπους της διαφήμισης και του designers. Seth Godin
– Σήμερα οτιδήποτε ονομάζεται επικοινωνία και δεν έχει αλληλεπίδραση, δεν είναι επικοινωνία αλλά ένας βαρετός μονόλογος που αφήνει τους πάντες αδιάφορους. Ioannis Ofakoglou
– Η εμπιστοσύνη δεν είναι top down (από τις εταιρίες στους πελάτες) αλλά έχει ορίζοντια κατεύθυση από άνθρωπο προς άνθρωπο. Phil Kotler
– Σύμφωνα με μελέτες, το 74% των ανθρώπων δεν επιλέγουν ένα brand από τις διαφημίσεις αλλά από τις συστάσεις και προτάσεις άλλων ανθρώπων που βίωσαν μία εμπειρία με τον brand. Raja Majamannar
– Οι αγορές είναι συζητήσεις και όχι εταιρικός μονόλογος. Cluetrain Manifesto
– Σήμερα κανένα brand δεν μπορεί να δημιουργήσει μονομερώς αξία, δίχως την συμμετοχή των κοινοτήτων. C.K. Prahalad
– Μια διαφήμιση όσο καταπληκτική και αν είναι, δεν μπορεί να φέρει ένα brand στο επίκεντρο. Η διαφήμιση δεν λειτουργεί όπως έκανε τα προηγούμενα χρόνια. Jack Trout, Al Ries
– Οι τάσεις της αγοράς διαμορφώνονται από το word of mouth και όχι από τις διαφημίσεις. McKinsey
– Το έξυπνο μάρκετινγκ αφορά τη βοήθεια των πελατών με ουσιαστικό περιεχόμενο. Το μάρκετινγκ σήμερα είναι help και όχι hype. Jay Baer
Η απάντηση στην παραδοσιακή διαφήμιση
Και για μην μείνω μόνο στο τι δεν δουλεύει, ας δούμε και τι δουλεύει.
Η απάντηση βρίσκεται μέσα στο μυαλό μας και λέει ότι πρέπει να αποκτήσουμε ένα διαφορετικό mindset όπου στο επίκεντρο δεν βρίσκεται η εταιρία και αυτά που θέλουμε εμείς αλλά ο πελάτης και αυτά που θέλει αυτός. Άλλωστε, αυτός θα αγοράσει και όχι εμείς.
Πρέπει να ανακαλύψουμε νέους τρόπους για να προσελκύσουμε και για να αλληλεπιδράσουμε με τους πελάτες.
Τα δεδομένα που γνωρίζουμε για τους ανθρώπους – πελάτες σήμερα είναι ότι αυτό που καταναλώνουν, μοιράζουν, παράγουν και σχολιάζουν είναι το περιεχόμενο και όχι διαφημίσεις. Επηρεάζονται από τις συστάσεις και προτάσεις άλλων ανθρώπων που λέγεται περιεχόμενο. Η προσοχή τους είναι στραμμένη σε ανθρώπους – content creators απ΄όπου ενημερώνονται, διασκεδάζουν, ψυχαγωγούνται, καθοδηγούνται και επιλέγουν ή απορρίπτουν προϊόντα, εταιρίες, οργανισμούς και υπηρεσίες. Ακόμα και αν δουν μια διαφήμιση η αμέσως επόμενη κίνηση τους είναι να δουν πως αξιολογούν οι άλλοι το αντικείμενο της διαφήμισης.
Και όλο αυτό πως περιγράφεται;
Wom. Word of mouth.
Τα σχόλια από στόμα σε στόμα είναι αυτά που επηρεάζουν τους πελάτες και διαμορφώνουν τις εικόνες, τα συναισθήματα, τις σκέψεις για ένα brand. Και φυσικά αυτό δεν είναι καινούριο.
Ανέκαθεν το word of mouth ήταν το πιο ισχυρό εργαλείο του marketing, η καλύτερη διαφήμιση, απλώς σήμερα λόγω των social media είναι πανίσχυρο. Γιατί; Γιατί οι εμπειρίες που βιώνουμε και μοιραζόμαστε στον ψηφιακό και φυσικό κύκλο μας, μέσω εικόνας, video, κειμένου και ήχου, δεν είναι από εμάς προς άλλον έναν αλλά από εμάς προς πολλούς άλλους.
Και ενώ από την μία οι πελάτες – άνθρωποι δεν θέλουν να βλέπουν διαφημίσεις και κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να το πετύχουν, από την άλλη θέλουν να βλέπουν τι κάνουν και τι λένε οι άλλοι. Οπότε λεώ αντί να τους στέλνουμε μηνύματα, ας τους δώσουμε λόγους (content) να μιλήσουν για εμάς.
Συνεπώς αγαπητοί μου, τώρα που βλέπουμε πιο καθαρά την πραγματικότητα τι πρέπει να κάνουμε; Θα πρέπει να υιοθετήσουμε τον τρόπο σκέψης που έχουν οι πελάτες – άνθρωποι και να πετάξουμε μακριά τον εταιρικό τρόπο επικοινωνίας. Καλά κάναμε ότι κάναμε αλλά τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά.
Παράδειγμα τοποθέτησης brand στην αγορά
Πάμε να δούμε επί του πρακτέου.
Θέλουμε να γνωστοποιήσουμε ένα νέο ή παλιό brand και στόχος μας είναι να κάνουμε ένα νέο positioning στον μυαλό συγκεκριμένου target audience που έχουμε μελετήσει και ξέρουμε ποια είναι τα pain points, προσδοκίες, ανάγκες, συναισθήματα, σκέψεις, πεποιθήσεις.
Δεν ξεκινάμε την επικοινωνία εμείς προς το κοινό. Όχι ακόμα. Ξεκινάμε από αυτούς που παρακολουθεί το κοινό.
Επιλέγουμε content creators, influencers ή opinion leaders του κλάδου που απευθυνόμαστε, τους καλούμε να γνωριστούμε, να ακούσουμε την άποψή τους και τους δίνουμε τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με το brand μας, μέσω μιας μοναδικής και αξέχαστης εμπειρίας. Τους ζητάμε την άποψή τους για να νιώσουν ότι είναι συμμέτοχοι και συνδημιουργοί. Κρατάμε το feedback τους και διαμορφώνουμε τη συνέχεια της στρατηγική μας.
Το πρώτο βήμα έγινε. Καταφέραμε να κερδίσουμε την προσοχή αυτών που το κοινό περιμένει να ακούσει νέα τους και να δει την επόμενη ανάρτηση τους. Και μάλιστα καταφέραμε να τους κάνουμε να αλληλεπιδράσουν με το brand μας το οποίο μπήκε μέσα στο μυαλό και την καρδιά τους ήδη με έναν συγκεκριμένο και προμελετημένο τρόπο. Καλά ως εδώ.
Τώρα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι αυτοί οι άνθρωποι θα μοιραστούν την εμπειρία τους μέσα από τα κανάλια τους. Το ερώτημα είναι αν αυτοί οι άνθρωποι μοιράζονται τις εμπειρίες τους. Την απάντηση την ξέρετε ήδη. Ναι! Κάθε μέρα!
Όσο πιο θετική είναι η εμπειρία που βίωσαν, τόσο πιο πολύ κόσμο θα επηρεάσει όταν την μοιραστούν. Μην αναφερθούμε στην προσοχή του κοινού και πως θα την κερδίσουν, διότι οι content creators, influencers και opinion leaders έχουν την προσοχή του κοινού στα χέρια τους. Το κοινό είναι εκεί και τους ακούει, τους παρακολουθεί και περιμένει το επόμενο περιεχόμενο τους.
Δεν τελειώσαμε εδώ. Το interaction, τα μηνύματα και τα σχόλια του κόσμου στο περιεχόμενο των influencers – content creators είναι για εσάς χρυσωρυχείο γιατί ξέρετε τι λένε, ποιο αρέσει περισσότερο, με ποιο μήνυμα αλληλεπιδρούν τι σκέφτονται, πως ανταποκρίνονται και με βάση όλα αυτά μπορείτε να δημιουργήσετε την επόμενη διαφημιστική σας καμπάνια.
Σκεφτείτε από την άλλη ότι αν βγούμε τώρα στην αγορά να επικοινωνήσουμε κάτι νέο με τον παραδοσιακό τρόπο της διαφήμισης, πέραν από τα χρήματα που θα επενδύσουμε στο creative κομμάτι, θα χρειαστούμε χρήματα και για τα media. Το αποτέλεσμα δεν το ξέρουμε αλλά σύμφωνα με τα δεδομένα της αγοράς, δεν ξεκινάμε από καλό σημείο.
Ο τρόπος υλοποίησης που σας ανέφερα πολύ συνοπτικά στο παράδειγμα, δεν είναι θεωρία αλλά κάτι που έχουμε εφαρμόσει στην πράξη τόσο εμείς όσο και άλλα agencies στο εξωτερικό και η διείσδυση του προϊόντος στην αγορά έγινε πολύ πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά απ’ ότι περιμέναμε.
Η διαφήμιση σήμερα και αύριο
Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι σήμερα οι αγορές είναι συζητήσεις και οι συζητήσεις διαμορφώνουν την θέση και την εικόνα των brands στην αγορά. Οι εμπειρίες που βίωσαν και μοίρασαν κάποιοι άνθρωποι διαμορφώνουν την επιλογή άλλων ανθρώπων. Αυτό δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο στην αγορά και έναν νέο τρόπο σκέψης των ανθρώπων.
Και κάτι προσωπικό.
Αυτός είναι και ο λόγος που δημιούργησα την RISTART και χαρακτηριζόμαστε ως marketing agency και όχι ως διαφημιστική. Δεν κάνουμε απλά διαφήμιση αλλά συνδυάζουμε από την πρώτη μέρα λειτουργίας μας την έρευνα, με την στρατηγική και την δημιουργικότητα δίχως εκπτώσεις. Ανάλυση αγοράς, ανταγωνισμού, brand και target audience, σχεδιασμός στρατηγικής, δημιουργική υλοποίηση για την αποτύπωση της ιστορίας του brand, επιλογή των κατάλληλων καναλιών σύμφωνα με το customer journey, εκτέλεση στρατηγικής, παρακολούθηση, feedback και αναπροσαρμογή όπου χρειάζεται. Μόνο έτσι έρχονται τα αποτελέσματα.
Όσο για τον παραδοσιακό κλάδο της διαφήμισης, αλλάζει σιγά σιγά αλλά τα επόμενα χρόνια και όσο οι marketers έρχονται αντιμέτωποι με τα αποτελέσματα των ενεργειών τους, θα γίνει με ραγδαίους ρυθμούς.
Οι marketers οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τι σημαίνει marketing πρώτα για τους ίδιους και μετά για τον οργανισμό τους και στη συνέχεια να ξεκινήσουν τις στρατηγικές κινήσεις ώστε να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των brands τους.
Και επειδή όλα αυτά δεν έγιναν αλλά θα γίνουν, θα κλείσω το άρθρο μου με τον τίτλο που επέλεξα, η διαφήμιση όπως την ξέραμε πέθανε.